Haczyki i zagrożenia przy założeniu firmy w Czechach. W obecnej sytuacji jaka ma miejsce w Polsce i zmian na scenie polityczno – gospodarczej wielu przedsiębiorców decyduje się lub rozważa założenie firmy poza granicami kraju. Na tapecie ostatnimi czasy są nasi południowi sąsiedzi – Czechy. Wielu bierze ten kierunek pod uwagę nie tylko ze względów podatkowych ale także ma na to wpływ mentalność narodu czeskiego. Samo oprocentowanie podatków nie jest niczym odmiennym od tego jakie jest w Polsce ale sposób obliczania kwoty opodatkowania jest nieco inny. Chcąc przeanalizować opłacalność oraz ryzyko jakie się z tym wiąże decydujemy się na skorzystanie z usług profesjonalisty. Jest wiele firm, które się zajmują otwieraniem spółek a także JDG w Czechach. Jak zweryfikować tę najbardziej rzetelną? Czym się kierować i na jakie gwiazdki możemy natrafić? Kancelarie i doradcy z wielką chęcią założą Ci firmę w Czechach ale czy to dobrze? Powiedzmy sobie szczerze, NIE. Wiele z nich nie raczy nawet zapytać o profil działania, obroty firmy czy cel przeniesienia biznesu. A to właśnie te aspekty są kluczowe do podjęcia decyzji. Niewłaściwa analiza i podejście do sprawy może okazać się niepowodzeniem i stratą dla Ciebie. Nadrzędną rzeczą jest Twoje bezpieczeństwo, przy weryfikacji ten temat powinnym być priorytetem. Oczywiście bardzo przydatną i ważną rolę odgrywa przedstawienie mentalności narodu, ponieważ z tego wynika sposób funkcjonowania urzędów, negocjacji i kultury biznesowej. Cena za określoną usługę powinna być jasna i przejrzysta, bez ukrytych gwiazdek! Częstą praktyką jest to, że podana wartość ceny nie obejmuje kluczowych czynności, które umożliwią uruchomienie spółki. Można się spotkać także z sytuacją, że początkowa cena nie zawiera opłat notarialnych – sporządzenie i podpisanie aktu notarialnego- a przecież na jej podstawie jest zakładana spółka w Czechach. Tak więc, dostajemy się do totalnego paradoksu. Warto wziąć pod uwagę, że w obcym kraju jesteśmy cudzoziemcami zatem obowiązują nas inne warunki niż dla obywateli. Zupełnie ta sama sytuacja jest w Polsce kiedy firmę chce założyć np. francuz. Pierwszym problemem z jakim się spotkamy to założenie konta firmowego w banku. Przy tym procesie trzeba się naprawdę pogimnastykować. Jest to spowodowane tym, że prawo bankowe dla firm, których właścicielem jest cudzoziemiec mają złożoną weryfikację. Bez odpowiedniego wsparcia może źle się to dla Ciebie skończyć. Kolejnym bardzo istotnym aspektem jest aktywacja maila do komunikacji z urzędami (DATOVÁ SCHRÁNKA), który jest generowany automatycznie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Bez informacji i osoby, dostaniesz się do sytuacji, że będziesz musiał przyjechać nawet jeszcze 2 razy do Czech. Dlaczego jest to tak ważne? Z tego względu, że jest to prawny obowiązek przedsiębiorcy. Wszelka administracyjno-urzędowa komunikacja odbywa się za jej pośrednictwem. Nie zapominajmy o barierze językowej. Kiedy ktoś zadzwoni do Ciebie nawet z najmniejszą pierdołą fajnie przecież mieć kogoś kto wyręczy Cię w tej sytuacji i będzie wszystko jasne 🙂 Mogłabym wymieniać jeszcze bardzo wiele przykładów, ale chciałam uwzględnić te najważniejsze. Podsumowując. Weź pod uwagę to czym się kieruje się potencjalna osoba / firma, z którą chcesz współpracować. Na czym jej zależy? Tylko na otworzeniu firmy dla Ciebie? A może na dogłębnej analizie? Chęci długotrwałej współpracy? Relacji i uczciwości? Kieruj się rozsądkiem, myśl długodystansowo!